Een serie verhalen vanuit de praktijk.
Klanten vertrekken met een glimlach op hun gezicht, ook als het tegenzit
"Tekst: Floortje van Veen"
Stichting Humentum is er voor mensen die hulp nodig hebben op financieel gebied.
De afgelopen jaren is de stichting flink gegroeid. Met een team enthousiaste vrijwilligers wordt vanuit het kantoor in de wijk Moerwijk te Den Haag begeleiding geboden bij diverse financiële en juridische hulpvragen.
Meertalige vrijwilligers
Klantbegeleider Iveth vertelt: ‘De vragen zijn zeer uiteenlopend. Wij inventariseren wat er gedaan moet worden om de financiele huishouding van de klant weer op de rit te krijgen. Het kan zoal gaan om het ordenen van de administratie, hulp bij de belastingaangifte of het oplossen van een huurachterstand.’
Stichting Humentum helpt bijvoorbeeld met het opstellen van brieven, onderhoudt het contact met de woningbouw of incassobureaus om betalingsregelingen tot stand te brengen. De klant geeft een machtiging af zodat de vrijwilligers namens hen kunnen handelen. ‘Mensen zijn vaak opgelucht zodra ze horen dat wij hen kunnen helpen.’
Iveth ziet vaak dat klanten de Nederlandse taal nog niet machtig zijn. ‘Daardoor worden brieven van de overheid niet begrepen. Deze stapelen zich op, waardoor mensen in de problemen kunnen komen.’
Veel vrijwilligers spreken meer talen. Zo kunnen klanten van een andere afkomst vaak in hun eigen taal geholpen worden. ‘Ook kunnen we zorgen voor een tussenpersoon die de taal van de klant spreekt,’ geeft Iveth aan. De stichting is altijd op zoek naar vrijwilligers die andere talen spreken, om klanten van iedere afkomst tegemoet te komen.
Opgelucht de deur uit
Iveth denkt terug aan een recente klant. ‘Een Papiaments sprekende meneer liep al een poosje bij de gemeente voor hulp. Zijn schulden werden steeds hoger, hij raakte gefrustreerd. Zijn bewindvoerder heeft hem doorverwezen naar stichting Humentum. Ik spreek zijn taal, waardoor de communicatie vloeiender verliep.’
Echter, meneer raakte zijn baan en huis kwijt en werd dakloos. De vrijwilligers zetten alles op alles om een woning voor hem te zoeken. ‘Maar de woningnood is hoog, daar hebben wij helaas geen invloed op.’
In samenspraak is besloten dat meneer terug gaat naar zijn geboorteland Curacao. Iveth: ‘Met dat besluit ervaart meneer eindelijk meer rust. Ondanks dat wij hier in Nederland geen oplossing hebben kunnen bieden, laten wij mensen niet in de steek. Hij kan nog altijd bij ons aankloppen, en we blijven met hem in contact. Klanten gaan altijd opgelucht de deur uit, met een glimlach op hun gezicht.’
Zorg uit handen
Het team vrijwilligers is hartelijk en sociaal. Op de werkvloer wordt open gecommuniceerd, de lijnen met het bestuur zijn kort. De taken worden effectief verdeeld, zodat de klanten sneller geholpen kunnen worden. Zo zijn er klantbegeleiders die de communicatie met de klanten verzorgen, en vrijwilligers die zich onder andere verdiepen in het papierwerk en de cijfers.
Stichting Humentum neemt de zorg van klanten uit handen en werkt volledig belangeloos. Het kantoor heeft een inloopspreekuur waar mensen van harte welkom zijn met hun vraagstuk. De vrijwilligers bieden gratis hulp, en in de eigen taal van de klant.
This is the text area for a paragraph describing this service. You may want to give examples of the service and who may benefit. Describe the benefits and advantages of this group of services, explaining to users why they should choose your company.
We want to know your needs exactly so that we can provide the perfect solution. Let us know what you want and we’ll do our best to help.
Telefoon 070-4305600 of Whatsapp:
06-18775238
Email:
info@humentum.nl
Ons
contactformulier